Voor mij staat good food voor bewust kiezen voor wat je eet in plaats van gedachteloos van alles in je mond stoppen. Aandacht voor je voeding door na te denken over voedingswaarde, door zoveel mogelijk zelf te bereiden en daar ook plezier aan te beleven en door anderen daarvan te laten meegenieten. Ik bak en kook dan ook graag en vaak.

Bedtijd: met deze 5 tips slaap je nog lekkerder foto

Bedtijd: met deze 5 tips slaap je nog lekkerder

Goed slapen begint vooral bij bedden. Wij hebben sinds twee jaar een nieuw bed en och wat een feest is het nog iedere avond om daarin te stappen. Nu heb ik over het algemeen vrij weinig moeite om in slaap te komen, maar ik ken genoeg mensen voor wie dat een ander verhaal is. Geldt dat ook voor jou? Eens kijken of deze tips je helpen! 

Wist je dat er ook slaapcoaches zijn? Mark Schadenberg bijvoorbeeld. Misschien heb je ‘m wel eens voorbij zien komen bij Koffietijd of op Instagram. 

1. Dekbedovertrekken
Een mooi dekbedovertrek zorgt er niet alleen voor dat je een bepaalde look & feel kunt creëren in je slaapkamer. Ik vind dat het ook iets doet met hoe je slaapt. De kleur en het soort stof vind ik echt belangrijk. Zo kies ik in de zomer vaak voor een hagelwit dekbedovertrek of ander een lichte print om het frisse, koele gevoel te bevorderen. In de winter heb ik vaak een wat donkerder overtrek voor een gezellige warme sfeer.

2. Diffuser
Een diffuser is een fijne tip om de luchtvochtigheid in je slaapkamer op pijl te brengen én om je te helpen slapen. Of om ’s ochtends juist lekker fris de dag te beginnen. Beetje water erin, paar druppels etherische olie erbij en je kamer ruikt heerlijk. Sinaasappelolie vind ik zelf super lekker voor de slaapkamer in de ochtend. In de avond is lavendel top; word je lekker slaperig van.

3. Planten
Planten horen wat mij betreft ook in de slaapkamer. Niet een half oerwoud maar wel een of twee planten als sfeermaker. In onze slaapkamer vind je een mooie varen en een hangplant. Wist je dat planten de lucht zuiveren dat dat kan helpen bij een betere nachtrust?

4. Douchen
Koude voeten in bed en daardoor niet in slaap kunnen vallen? Been there done that. In de zomer is dat geen issue maar in de winter kan dat echt irritant zijn. Daarom stap ik altijd ’s avonds nog even onder de warme douche (in de zomer onder een lauwwarme douche). Heerlijk om de dag mee af te ronden en je stapt met warme voeten je bed in, om daarna als een blok in slaap te vallen. Probeer maar eens.

5. Raambekleding
Van mij mag het lekker donker zijn in de slaapkamer als ik slaap en daarom hebben wij dus verduisterende raambekleding. Zodra ik ’s ochtends wakker word, zorg ik wel altijd gelijk voor daglicht. Althans, in de zomer dan. In de winter moeten we het nu eenmaal met kunstlicht doen. Dus als je merkt dat je moeite hebt met in slaap vallen (en/of te vroeg wakker wordt) doordat het te licht is in je slaapkamer, kun je dus eens kijken of andere raambekleding een optie is.

Nog wat lezen voor het slapen gaan werkt trouwens ook meestal goed om lekker slaperig te worden. En, ben jij een ‘goede’ slaper of ga je met de tips uit dit blog aan de slag? 

Sabine is eigenaar van Pukster.nl, moeder van twee broers en ze kookt, bakt en sport graag en vaak. Sabine werkt ook nog een deel van de week als social media manager bij de nieuwe bibliotheek in Almere.

Geef een reactie