Voor mij staat good food voor bewust kiezen voor wat je eet in plaats van gedachteloos van alles in je mond stoppen. Aandacht voor je voeding door na te denken over voedingswaarde, door zoveel mogelijk zelf te bereiden en daar ook plezier aan te beleven en door anderen daarvan te laten meegenieten. Ik bak en kook dan ook graag en vaak.

meer bewegen op kantoor

Meer bewegen op kantoor? Zo doe je dat

Hoe vaak ik mensen met een kantoorbaan niet hoor zeggen ‘ik kom niet verder dan 3.000 tot 5.000 stappen per dag tijdens een dag op kantoor’. Terwijl ik zelf op een kantoordag vaak met gemak 10.000 stappen (of meer) zet. En als ik dat als antwoord geef, kijk ik vervolgens vaak in een paar grote verbaasde ogen die zich afvragen HOE DAN? 

Het is echt niet zo ingewikkeld. Maar ja, hoe vaak ik ook niet collega’s de lift zie pakken terwijl ik het trappenhuis in duik. En dat gebeurt ook als ze naar beneden moeten of zelfs maar naar één hoog. Sterker nog, soms zeggen ze dan ook nog, terwijl ze op de lift staan te wachten: ‘ik voel me altijd zo schuldig als ik jou de trap zie pakken’. Dan ga je toch ook met de trap… Hoeft niet maar kan wel 😉

En zo zijn er nog veel meer kleine dingetjes die er met elkaar voor zorgen dat je ook tijdens een kantoordag aan je beweging komt. En misschien zelfs ook wel die 10.000 stappen haalt aan het einde van de dag. Ik zet een aantal mogelijkheden voor je op een rijtje.

Meer bewegen op kantoor: 10 tips

1. Neem altijd de trap (ja ook omhoog) in plaats van de roltrap of lift. Hoe hoger je moet hoe beter! Het is geen wedstrijd dus lekker op je eigen tempo stappen.

2. Haal altijd je eigen koffie/thee/water. Prima om ook voor je collega’s mee te nemen maar zeg nee als ze vragen of ze iets voor jou kunnen meenemen.

3. Gebruik kleine kopjes/glaasjes zodat je regelmatig nieuw drinken moet halen.

4. Loop naar je collega toe in plaats van een mailtje te sturen of te bellen.

5. Lang telefoongesprek? Ga rondjes door het gebouw lopen terwijl je belt.

6. Ga in de pauze altijd even een rondje lopen in plaats van achter je bureau te blijven zitten.

7. Ga op de fiets naar kantoor of, als dat te ver weg is, parkeer een stuk verderop zodat er nog wat te lopen valt.

8. Vergader je veel? Doe een ‘stand up’; staan en rondlopen dus in plaats van weer zitten. Of ga tegen de muur zitten; met je benen in een hoek van 90 graden en je rug tegen de muur.

9. Klinkt misschien gek maar kies voor een toilet verderop in het gebouw.

10. Doe steeds als je op het toilet bent een serie squats. Niemand die het ziet en je bovenbenen zijn je dankbaar.

Vertel eens; hoeveel van deze tien tips pas jij al toe? En heb je misschien nog meer goede tips voor meer bewegen op kantoor? Laat het weten in een reactie!

Sabine is eigenaar van Pukster.nl, moeder van twee broers en ze kookt, bakt en sport graag en vaak. Sabine werkt ook nog een deel van de week als social media manager bij de nieuwe bibliotheek in Almere.

Geef een reactie