Voor mij staat good food voor bewust kiezen voor wat je eet in plaats van gedachteloos van alles in je mond stoppen. Aandacht voor je voeding door na te denken over voedingswaarde, door zoveel mogelijk zelf te bereiden en daar ook plezier aan te beleven en door anderen daarvan te laten meegenieten. Ik bak en kook dan ook graag en vaak.

kickboksen voor dames

10 redenen waarom kickboksen voor dames wél leuk is

Vooral in de werksfeer trekken mensen nog wel eens een wenkbrauw omhoog als ik zeg wat ik voor sport doe. “Jij? Kickboksen?”. En heel eerlijk, ik moest er ook nooit veel van hebben. Al dat gebeuk dat ik op TV voorbij zag komen. Naar om naar te kijken zelfs. En toch doe ik het nu inmiddels al ruim twee jaar zelf ook, want kickboksen voor dames is dus wel heel leuk. 

De man begon met kickboksen en in no time ontwikkelde hij spieren. Bizar hoe snel dat ging. Ik riep “Dat wil ik ook!”. Zonder de intentie daar ook echt iets mee te gaan doen. Tot ik besloot om een kijkje te nemen bij YCAT waar combilessen kickboksen en jumpen worden gegeven. En toen was ik om.

Kickboksen voor dames: Waarom? Daarom!

1. Powerrrr! Eigenlijk is het krachttraining zonder apparaten. Want niet alleen ga je stuk op de bokszak maar ook door de setjes sit ups, push ups, burpees, wall sits (enzovoort, enzovoort…) die je tussendoor mag doen.

2. Sterker worden! Dat was mijn doel toen ik begon met kickboksen. En dan niet alleen in de vorm van letterlijke kracht maar in het geheel. Een fit lijf dat tegen een stootje kan met een goede weerstand. En dat doel heb ik behaald. Terwijl de mannen thuis stuk voor stuk plat gingen met de (mannen)griep, bleef ik gewoon overeind. De talloze verkoudheden die voorbij kwamen? Ook die sloeg ik meestal over.

3. Doei stress! Ging het niet naar wens op kantoor (of waar dan ook)? Je rost alle stress er heerlijk uit op zo’n bokszak en je gaat stressvrij weer naar huis om lekker te slapen. Ik spreek uit ervaring: het werkt echt.

4. Fun! Als je bij de juiste gym, met leuke mensen, bokst dan heb je zoveel plezier tijdens de les. Althans, ik wel!

5. Fit! Niet alleen train je je spieren maar je conditie gaat ook met sprongen vooruit. Want vergis je niet wat er bij dat kickboksen allemaal komt kijken. Check punt 1 anders nog even.

6. Burn baby burn! Doei vetjes en calorieën. Want als je goed hebt opgelet en kunt tellen dan weet je ondertussen dat al die inspanning betekent dat er ergens energie vandaan moet worden gehaald.

7. Buikspieren! Zou je misschien niet zo 1-2-3 aan denken maar jawel, ook die train je met een goede kickboksles. Of je nu stoot of schopt, je buikspieren heb je hierbij nodig.

8. Full body workout! Zeker als je net begint zal je direct weten wat ik hiermee bedoel. Je voelt dat boksen in je hele lijf en niet alleen in je armen en benen. Kortom, een heerlijke full body workout.

9. Spierballen! Dat ik na de eerste winter boksen mijn shirtjes van het jaar ervoor weer aantrok en dacht ‘waarom zitten die mouwtjes zo raar strak’. Na het zoveelste shirtje ging het lampje branden: Aha, de bovenarmen worden sterker en dus dikker want spieren. Dat effect werkt trouwens ook wat door op je rug (lees issues met jasjes).

10. Energie! Lekker in je vel zitten is het fijnste dat er is toch? Geloof me dat al die inspanning wordt teruggegeven in een heerlijke dosis energie. Nou had ik daar al niet echt een gebrek aan, maar door het sporten voel ik me gewoon veel fitter en mis ik het dus ook als ik door omstandigheden eens wat minder kan sporten dan ik zou willen.

Heb ik je overtuigd? Of twijfel je nog? Dan zou ik als ik jou was gewoon een keer een proefles kickboksen voor dames meedoen bij een sportschool bij jou in de buurt. 

Sabine is eigenaar van Pukster.nl, moeder van twee broers en ze kookt, bakt en sport graag en vaak. Sabine werkt ook nog een deel van de week als social media manager bij de nieuwe bibliotheek in Almere.

Geef een reactie