Voor mij staat good food voor bewust kiezen voor wat je eet in plaats van gedachteloos van alles in je mond stoppen. Aandacht voor je voeding door na te denken over voedingswaarde, door zoveel mogelijk zelf te bereiden en daar ook plezier aan te beleven en door anderen daarvan te laten meegenieten. Ik bak en kook dan ook graag en vaak.

Fit en sterk worden, zijn en blijven: 3 tips foto

Fit en sterk worden, zijn en blijven: 3 tips

Iedereen wil graag fit en sterk zijn toch? Maar dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Hoewel je weet dat je je stukken beter voelt als je fit en sterk bent, is de motivatie soms ver te zoeken om dat voor elkaar te krijgen óf te onderhouden. Been there, done that. In dit blog geef ik je drie tips die samen helpen bij snel (weer) fit en sterk worden. Lees je mee?

Strong is the new skinny!

1. Eet gezond en gevarieerd
Hiermee bedoel ik zeker niet dat je ‘op dieet’ moet, maar wel dat je nadenkt over wat je in je mond stopt. Dat je bewust bent van voedzame maaltijden versus voeding waar je lijf niet zoveel aan heeft maar die gewoon lekker is. De verhouding tussen die twee bepaalt hoe je je voelt en heeft invloed op je weerstand. Blijf uit de buurt van pakjes, zakjes en kant-en-klare maaltijden maar maak zoveel mogelijk zelf. Zorg voor voldoende groenten en fruit en kies waar het kan voor volkoren producten als je brood, pasta en rijst gebruikt bijvoorbeeld. Drink voldoende water en/of thee en laat frisdrank links liggen. Als je dat 80% van de tijd doet, kun je dus heel prima af en toe voor een lekker stuk chocolade of je favoriete chips zwichten. Zolang je je maar steeds bewust bent van wat je eet. Of de ‘lege’ calorieën de moeite waard zijn.

2. Blijf bewegen
Dit is zo belangrijk om lekker in je lijf te zitten én voor je weerstand. Misschien ken je wel dat lamlendige gevoel na een dag werken? Dat je nog maar één ding wil en dat is bankhangen. En daar word je dan uiteindelijk nog duffer van. Bewegen helpt! Ik ga zelf graag naar de sportschool (maar sport soms ook thuis), wandel vrijwel dagelijks 10.000 stappen weg, pak de fiets waar het kan enzovoort. Door het andere leven dat we nu noodgedwongen hebben door corona, is de vanzelfsprekendheid hiervan minder geworden. En dat is te merken vind ik. Ik kom nu regelmatig bij de fysio voor  klachten in de rug en nek. Vooral de rugklachten zijn echt nieuw. Had ik nooit last van. De behandelingen die vergoed worden, zijn voor dit jaar dan ook alweer op… toch maar eens kijken naar een fysio verzekering die meer ruimte biedt aangezien ik ondertussen een soort strippenkaart heb bij fysio-vriend Olaf.

3. Zorg voor voldoende ontspanning
Zorg dat je in de drukte van alledag af en toe even ‘de stekker eruit trekt’. Ik kies echt bewust momenten om te sporten, om met een boek op de bank of in de tuin te gaan zitten, om een warm bad te nemen, naar de schoonheidsspecialiste te gaan enzovoort. Alleen als je af en toe even lekker oplaadt, en dat kan soms ook in een half uurtje, kun je de ratrace goed aan. Geef schuldgevoel dan ook geen ruimte om je ervan te weerhouden af en toe even lekker iets voor jezelf te doen. Slaap is trouwens ook een belangrijke. Goed slapen doet wonderen terwijl ook slecht slapen gelijk merkbaar is in hoe je je voelt. Zorg dat je in principe elke dag rond dezelfde tijd naar bed gaat voor voldoende uren slaap.

Ik hoop dat ik je een beetje inspiratie en/of motivatie heb gebracht met deze drie tips en dat je aan de slag gaat met fit en sterk worden. Je kunt het! 

Sabine is eigenaar van Pukster.nl, moeder van twee broers en ze kookt, bakt en sport graag en vaak. Sabine werkt ook nog een deel van de week als social media manager bij de nieuwe bibliotheek in Almere.

Geef een antwoord